Tuesday, October 26, 2010

Alam Maya: Antara Realiti dan Fantasi

Ok. Untuk pengetahuan makhluk2 di alam semesta sekalian, USMKK dah block fb masa waktu pejabat. Sekarang ni kitorang cuma boleh online masa lunch hour dengan lepas waktu pejabat je. Menyirap gak bila dapat emel notification "Anuar Zain comment on your photo", "Pak Leman comment your status" atau "Drogba Write on your wall". Tapi bila nak check, tak bleh. So, kena la tunggu pukul 1 atau lepas pukul 5. Penah sekali aku sanggup tak makan lunch semata2 nak bukak fb. Sebab kalau bukak fb lepas pukul 5, alamatnya laptop Dell Inspiron 14' purple ni dapat sumpah seranah. Line wireless kat sini memang terkenal dengan kelajuan tahap siput vavi. Bukak fb pukul 5, nak tunggu loading sampai pukul 7 tak abis. So, aku pon ta-cing nak online fb.

Bila dah tak boleh fb, blog je la tempat bergantung harap. Pernah gak terfikir nak layan friendster semula. Tapi tak menjadi lagi idea klasik tu. Hari2 dok singgah blok orang lain. Bernafas Dalam Ego, FynnJamal, Susudalambotol, Bukan Blog Bapak Kau. Blog wajib tengok tiap2 hari. Takde entry baru pon aku tetap singgah lebih dari 2 minit. Suka baca cara penulisan diorang.

Tapi hari ni aku usha lagi banyak blog. Sebab tiba2 aku terbaca pasal Fida Aishah. SUmpah tak kenal. Lalu kat blog dia pon tak pernah, ape tah lagi nak singgah. Suma dok pakat cerita pasal dia. Fake la, tipu la, menyamar la. Tiba2, aku rasa kerdil gila. Motip?? Sebab dan memang badan aku keick. LOL. Takde la... Sebab banyak info pasal dunia blogging ni yang aku tak tau. Maklum la, aku masih tahap biji benih belum bercambah lagi dalam dunia be-lo-ging ni.

Dari blog Fida Aishah, wujud plak nama2 blogger fe-mes yang lain. Back to Fida Aishah. Semua blog yang aku baca cakap dia ni penipu. Letak gamba fake, tapi mengaku dia. Hahaha... Sangat comel tindakan beliau. Lagi satu, cerita pasal video dia nyanyi2. Kot. Aku pon tak pasti. Point sekarang ni, tipah tertipu

Senang je nak conclude kes ni. Dah nama pon alam maya. MAYA. Orang tak nampak. Blog, social network, semua benda ni halus je kalau nak tipu. Ni cerita pasal fb. Kalau dah tak kenal orang yg request, buat apa la di'approve. Ada tu plak siap tangkap cintan dengan orang yg kita tak kenal tu. Tau2, dah berpunya. Tak pon muka tahap tak boleh bla. Ambik kau.. Ubat. Nak sangat cari penyakit.

Lagi satu, tak perlu kot nak tipu2 letak gamba orang lain. Kesian kat tuan punya badan yang gamba dia kena curi. Lepas ni jangan terkejut kalau tiba2 ada ramai Anuar Zain kat fb. Jangan nak sakit jantung bagai kalau tiba2 ada 3 Lisa Surihani add kita. Dan jangan terkejut kalau profile pic fb ngan blog ni bertukar jadi.....


Tak mau. nak tuka jadi....


Cun sangat. Tak mau gak. tak pon jadi...


Okeh.. Smart.

Haa.... Aku google. Ni la Rafidah yang keluar. Tapi bersyukur la dengan apa yang ada. Tuhan dah jadikan kita dengan muka elok2. Bersyukur dengan apa yang ada.

Aku rasa maca takut plak dengan alam maya ni. Terlalu banyak rahsia yang kita tak tau.... Quit blogging n deactivate fb??!! Belum sampai seru lagi nak buat macam tu.

No comments:

Post a Comment