Sunday, December 19, 2010

10 Jam Tangan Termahal Di Dunia

10. Breguet pocket watch 1907BA/12 ($734,000)


Jam kecik comel tapi mahal ni dibuat daripada emas 18 karat.


9. Blancpain 1735, Grande Complication ($800,000)


Dibuat daripada platinum dan kulit buaya. Salah satu jam tangan yang paling complex a.k.a rumit kat dunia. Sebabnya, jam tangan ni terdiri daripada 740 bahagian dan komponen, supaya dia berfungsi dengan jayanya.


8. Louis Moinet Magistralis ($860,000)


Ni unik. Dibuat daripada emas 18 karat. Uniknya bila dibuat dari batu meteorite bulan. Ini tak tipu. Memang kena la dengan harga. Agaknya kat bumi ni dah tak cukup bahan kot. Sebab tu pakai meteorite.


7. Hublot Black Caviar Bang ($ 1 million)


Bahagian luar dibuat dari emas putih 18 karat. Tapi digabung dengan 322 biji berlian hitam. Jumlah keseluruhan, 25 karat. Batu berkarat-karat ni jadikan jam tangan ni lagi mahal daripada jumlah harga kasut bola yang S.Kunalan dan kawan-kawan beliau pakai masa lawan Vietnam tadi


6. The Chopard Super Ice Cube ($1.1 million)


Jam tangan ni tergolong dalam jam tangan paling mahal kat dunia sebab dibuat dari berlian 66 karat. Kaum lelaki, cuba elakkan dari bertembung dengan jam tangan ni masa bawa awek keluar jalan-jalan. Sebab ia mungkin terpaksa jadi salah satu barang hantaran kahwin kalau si awek nampak.


5. Patek Philippe Sky Moon Tourbillon ($1.3 million)


Kalau jam tangan nombor 9 ada 740 komponen, jam tangan ni kalah tipis je. Terdiri dari 688 komponen dan bahagian, termasuk yang super duper kecil. Dikeluarkan 2 unit je setiap tahun. Satu dibuat dari platinum, satu lagi emas.


4. Vacheron ConstantinTour de L'lle ($1.5 million)


Jam ni memang sah paling complex kat dunia. Sebab terdiri dari 834 komponen dan bahagian. Satu jam tangan ni ambil masa lebih setahun nak siap. Oleh sebab tu, cuma 7 unit je dicipta seluruh dunia ni. Sapa cepat kaya, dia dapat.


3. Patek Philippe's Platinum World Time ($4 million)


Jam tangan ni memang best. Kalau kita pakai, tak payah la kita bersusah payah google atau tanya orang lain 'kat Paris sekarang pukul berapa ek?'. Sebab jam ni boleh tunjukkan waktu untuk negara yang berbeza-beza dalam satu masa.Lagi best, kita boleh tau negara sedang bermatahari atau berbulan (siang atau malam)


2. Patek Philippes Supercomplication ($11 Million)


Jam ni dibuat tahun 1932, guna emas 18 karat. Walaupon cuma pocket watch, jam ni makan masa 4 tahun baru siap.


1. 201-carat Chopard ($25 million)


Tengok je pon dah tau mahal. Jam tangan ni memang penuh dengan batu berkarat-karat. Ada permata pink 15 karat, permata biru 12 karat dan permata putih 11 karat. Ditambah dengan permata kecik-kecik 163 karat. Peringatan, dilarang pakai jam tangan ni tatkala matahari sedang terik. Orang yang berjalan sebelah anda boleh rabun silau



Amacam?? Berkenan dengan yang mana satu??

6 comments:

  1. stakat jam berkarat...xder orang berkenan pom,hehehe

    ReplyDelete
  2. kahkahkah...

    ni karat bukan sebarang karat
    jenguh kumpul duit baru boleh beli jam karat ni
    haha

    ReplyDelete
  3. salam..

    mak ooi..mahalnya..sampai 800 ribu..ishh..

    ReplyDelete
  4. tau xpe..
    jam lagi mahal dari rumah
    hehehe

    ReplyDelete
  5. best tu dapat jam sebijik..tapi skang gune jam kat fon jek...=)

    ReplyDelete