Tuesday, June 14, 2011

Bila Kata dan Aksi Tak Selari

Ok. Sana sini kita laung 'budi bahasa budaya kita'. Tapi damn fuck celaka bangang sial jugak yang kita pilih. Bodoh shit bastard gampang tak pernah nak tinggal bila berbual. 

Kita semua sebok sebarkan ideologi belilah barangan buatan Malaysia. Tapi kereta yang kita guna ke hulu ke hilir nama dia Honda. Handphone yang sentiasa ada kat tangan kita nama dia Sony Ericson. Bukan Persona, Waja, Inspira atau Viva. CSL pon bukan.

Kita pekik support local muzic. Kita jerit sokong band Malaysia. Tapi dalam laptop penuh lagu Taylor Swift. Dalam playlist MP3 semua lagu Super Juniors. Mulut terkumat-kamit nyanyi lagu Justin Bieber. 

Dari dulu kita dididik, bahasa melambangkan bangsa. Jangan abaikan bahasa ibunda. Jangan nak sanjung sangat bahasa penjajah. Tapi status facebook 'OMG.. bdx ny mmg gilew'. Tulis SMS, 'shaye chayang sanad tat awak'. Hurm... Wateva

Mak ayah selalu pesan, jangan tuding jari kat orang. Kat sekolah ustaz ustazah selalu cakap, 1 jari ke orang lain hakikatnya 4 jari ke kita. Tapi bila susah datang, tak pernah nak sedar diri. Salah orang lain jugak yang dicari. Tak kira la kecik kuman ke, besar gajah ke. Tetap diungkit.





Ni la kita. Aku, Rafidah B jugak tergolong dalam kita. Hakikatnya, it seems to be word speak louder than action.

5 comments:

  1. hmmmm aku juga tergolong dalam 'kita'...

    ReplyDelete
  2. saya pun tergolong dalam 'kits' jugak...

    ReplyDelete
  3. Tajam seh. Hahahaha. Cam kena pancang.

    ReplyDelete
  4. aniz & pai epal- ramai tergolong dlm 'kita' tu sbnrnya :)

    paan, kau luka ke?? haha

    ReplyDelete