Monday, April 30, 2012

Haruman Tengah Malam



Adik beradik aku semua ada kat rumah. So kami mengalami masalah kekurangan gebo atau selimut. Tapi aku tak pernah terlibat dalam masalah ni, sebab aku ada selimut tetap. Bunga-bunga warna pink, yang memang aku punya sorang. Bukan selimut perkongsian.


Pukul 2.10am, aku landing badan atas katil dengan harapan esok nak bangun awal. Tepuk-tepuk bantal kasi padu, capai selimut, lepas tu peluk anak patung. Nikmat dia macam dapat makan ketupat cicah rendang di pagi Syawal. Tetiba aku cium bau wangi. Aku syak yang aku pernah cium bau tu masa arwah nenek aku meninggal. Dan bau tu datang dari selimut aku. 


Dengan penuh sopan santun, aku kejut mak aku dan tanya, 'apsal selimut ni bau wangi? Bau apa ni?' Mak aku dengan rilek dan tenang jawap, ' Ohh.. bau kapur barus', lepas tu dia pejam mata semula. 


Klimaks kepada permasalahan kekurangan selimut ini adalah apabila aku tidur sambil bertemankan bau kapur barus. Ini baru betul nightmare!

No comments:

Post a Comment