Sunday, April 7, 2013

Refleksi Diri


Kadang-kadang kita rasa, kita dah buat yang terbaik. Sungguh-sungguh buat sesuatu, sampai sanggup korban masa, korban tenaga. Tapi hasilnya tetap tak nampak. Kalau ada hasil pon, belum tentu memuaskan. 

Masa tu mula la kita salahkan Tuhan. Kita kata, Allah tak adil. Mula la nak pertikaikan nasib kita dengan nasib orang lain. Kita kata, Si Polan tu senang je dapat apa yang dia nak. Aku ni dah buat macam-macam, tak dapat apa pon. Makin susah ada la

*istighfar*

Kita lupa. Mungkin ada yang tak kena dengan diri kita, sebab tu Allah tak nak bagi. Beringat. Bukan Tuhan tak nak bagi. Tapi belum sampai masa. Ada. Cuma Dia bagi nanti. Dia tak nak bagi sekarang. Ada sebabnya. 

Tengok balik diri kita. Ibadah kita. Yang wajib, yang sunat. Lengkap tak solatnya, baik tak cakapnya, dikongsi ke tak rezekinya. Buat self-reflection

Bersyukur dengan apa yang ada. 


"Kerna sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain. Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap (Al-Insyirah, 5-8)"

kita=aku 

2 comments:

  1. ada hikmah di sebalik musibah....

    ReplyDelete
  2. Great beat ! I would like to apprentice at the same
    time as you amend your website, how can i subscribe for a weblog site?
    The account aided me a acceptable deal. I have been a little bit
    familiar of this your broadcast offered vivid clear concept

    My site :: cellulite treatment

    ReplyDelete