Saturday, December 10, 2011

Asal Usul

Out of sudden, i miss my grandma's house. Rumah nenek sebelah emak.  Tempat kami sepupu-sepapat berkumpul time raya. Rumah kayu, sederhana besar. Depan rumah ada parit; tempat kami lawan sapa boleh baling batu paling jauh. Tepi rumah ada pokok kuini;  kalau tiba musim, berguni-guni kuini kami kutip.

Last time I went there was during Eid Mubarak. That time, we didn't sleep there. We didn't cook there. I didn't go inside. Rumah tu dah kosong. Dah tak ada siapa-siapa. Sejak Ucu meninggal. 


Sendiri dan sunyi, caption yang abang aku letak untuk gambar ni dekat facebook. Absolutely. Dan dah sangat uzur. Berapa lama lagi rumah ni dapat bertahan, aku pon tak tau. "Kau buatlah apa pon dengan rumah tu. Buat yang terbaik. Bincang adik beradik," Nenek Imun (my grandma's brother) told to my mum. Then she cried. My mum loves the house so much. I know her. She grew up there. 


It remind me; where I come from. KAMPUNG. Dan mengingatkan aku tentang asal-usul aku.

No comments:

Post a Comment